Diashow

 

Motor rijden in Japan

Dag 13 en 14
terugreis

De laatste overnachting werd gemaakt in Osaka, in het Shin-Osaka Conference center hotel. Voor €55 p.p. werd de laatste overnachting gemaakt bij het Shin-Osaka station, zodat op woensdag in één uur met de trein naar Kansai airport kon worden gereden, voor de vlucht naar Amsterdam.

 

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis     Terugreis     Terugreis

Terugreis    Terugreis     Terugreis

 

Conclusie

Na een rit van 12 dagen, en een lengte van 3000 kilometer, weten we het zeker: Japan is het mooiste motorland dat we tot nu toe hebben bezocht.Op de plekken waar het land vlak is, zijn de grote steden ontstaan. In het binnenland is het bergachtig en er is geen grote stad te vinden. Sterker nog: Japan is in het bergachtige gebied uiterst dun bevolkt. Ook het kustgebied is vaak ruig en bergachtig, waardoor ook daar geen stad te vinden is.

Het berglandschap is schitterend en de natuur is overweldigend. Passen van 100 km zonder bebouwing is in Japan vrij normaal en dat is in Europa toch wel anders.
Ook de prijzen liggen niet hoger dan in Europa, waardoor een ritje Japan nog betaalbaar is ook. De prijs voor een liter Hi-Oc (high octane) ligt overigens rond de €1.

Het verkeer is gedisciplineerd en er wordt niet echt hard gereden. Overigens is de maximum snelheid in de bebouwde kom 40 of 50 km/uur en buiten de bebouwde kom 50 tot 80 km/uur. Op de snelwegen mag 100 km/uur worden gereden. In de steden wordt de snelheid gecontroleerd met camera's, die van voren flitsen; het gezicht moet herkenbaar zijn en dat vinden motorrijders niet zo erg.
Op het platte land vindt nagenoeg geen controle plaats. De politie schijnt overigens een marge van 30km/uur te hanteren, zodat iedere weggebruiker dan ook te hard rijdt. Door de motorrijders wordt vaak voorgedrongen bij de verkeerslichten. Dat is toegestaan, maar een gele middenstreep mag niet worden overschreden; je kan meestal ook links langs de wachtende file.

Het viel ons ook op dat de inwoners van Japan bijzonder vriendelijk zijn. Ze spreken niet altijd Engels, maar op de een of andere manier kan je altijd wel met elkaar communiceren. Waar een wil is ....
problemen heeft de taal niet opgeleverd.

 

Deze rit was een uitzonderlijk leuke ervaring en we zullen Japan absoluut nog een keer gaan bezoeken voor een rit door Kyushu of Hokkaido.

 

 


klik op knop voor diashow/ swipe serie